maandag 5 mei 2008

Tussendoortje

Hallo,

Mijn vorige verhalen schreef ik 1-1, 2-2, 3-3 en 4-4. Dus vandaag, een zonnige Bevrijdingsdag, is weer een mooie gelegenheid om een stuk te plaatsen! Nu was het de bedoeling dat het over politiek zou gaan. Al een paar weken had ik de structuur van het verhaal in mijn hoofd zitten.

Het zou beginnen met de jaren 90. Hoe in die tijd in de meeste Europese landen een linkse regering aan de macht was, terwijl de meest kapitalistische koers ooit werd gevaren. Sterker nog, Blair (Labour) maakte op zijn eerste werkdag in 1997 de Britse Centrale Bank onafhankelijk. De visies van diverse politici op de politiek van die jaren waren een interessante toevoeging geweest.

Ook zou ik het besluit van Australiƫ om zich te mengen in de strijd tegen het terrorisme, onder de loep nemen. Dat deden ze naar aanleiding van de aanslagen op Bali, waarbij veel Australiƫrs omkwamen. Vervolgens zouden in het verhaal de leugens van politiek Den Haag aan bod komen. Of het nu Wilders is die heeft gelogen over de gesprekken over Fitna, of het kabinet: het maakt voor ons burgers eigenlijk niet uit. Feit is simpelweg dat we worden voorgelogen door een politicus, wat overwaait alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Natuurlijk zou ik getracht hebben al deze zaken aan elkaar te praten. Of schrijven.

Helaas is het er niet van gekomen om het stuk uit te werken. Het een paar dagen of desnoods een week uitstellen, zoals ik vorige maand stiekem heb gedaan, zit er niet in. Komend weekend ben ik de hort op. 6-6 kan ik het ook niet plaatsen, want dan is er een heel ander onderwerp aan de beurt. Het wordt een stuk dat ik in juni precies 20 jaar aan het voorbereiden ben. 7 juli gaat het natuurlijk over Karin, ze is dan precies een jaar geleden overleden. 8 augustus gaat het over China. Dus.

Ach, zo interessant of belangrijk is politiek nou ook weer niet!

Dit geeft me nu mooi de gelegenheid om tussendoor even te zeggen dat ik erg veel plezier heb met het schrijven van deze verhalen. Het loopt niet echt storm qua publiek, maar dat hoeft ook niet. Het is een geweldig middel om discipline op te doen, als opstapje naar… een boek! ;-) Daar ga ik weer met m’n uitspraken.

Ik heb trouwens nog een heleboel te lezen: bij veel reacties die ik krijg, zitten tips over boeken of sites om een en ander eens te bekijken. Erg interessant allemaal, al loop ik wel een beetje achter. De reactie die ik het vaakst krijg, is de vraag “wat voor reacties krijg je nou allemaal?” Ha, dat is dus meteen het antwoord!

Nou, ik moet nog effe studeren.

groetjes,

Robert

1 opmerking:

Anoniem zei

Robert, ik ben benieuwd naar je schrijfsels van de komende maanden.
Je geleende boek is ook zeer interessant om te lezen.
Onelooflijk hoe het mooie weer invloed op mijn geestelijke toestand heeft, het is een verschil van dag en nacht. Misschien moet ik maar een huisje kopen in de zuidelijke landen voor de winters :)