maandag 3 maart 2008

Complot

Begin 2002 volgde ik bij het Actuarieel Instituut de cursus “Mondeling vaardigheden”. Een van de opdrachten was om een presentatie te geven over een zelf te kiezen onderwerp. Ik koos het onderwerp “samenzweringstheorieën”. In de maanden ervoor had ik een paar boeken van David Icke gelezen, over hoe de Illuminati al duizenden jaren de mensheid bedriegen en manipuleren. Met het concept problem-reaction-solution creëren ze oorlogen en komen ze met zogenaamde veiligheidsmaatregelen die ieders privacy wegnemen. Uiteindelijk doel zou zijn een wereldpolitiestaat met gechipte burgers. Gechipte mensen en geflipte Illuminati.

Ik haalde in mijn presentatie 11 september aan als voorbeeld van een door de CIA gecreëerd probleem, waarop het publiek actie eiste (de reactie) en Bush met de solution kwam aanzetten: de Patriot Act en de eeuwigdurende oorlog tegen het terrorisme. Daar waar David Icke in de jaren negentig door iedereen werd genegeerd of belachelijk gemaakt, won hij na 9/11 aan populariteit. Op een gegeven moment had zijn site DavidIcke.com een miljoen hits per maand.

Na afloop van mijn presentatie werd er amper geëvalueerd hoe ik had gepresenteerd, ook werden er geen inhoudelijke vragen over de theorie gesteld. Wat men wél wilde weten, was of ik zelf in dit 911 complot geloofde. De ondertoon daarbij was dat ze dat behoorlijk naïef vonden. Een paar jaar later raadde mijn loopbaanadviseur me aan om het woord complot niet te gebruiken. Dit naar aanleiding van mijn biografie, waarin ik mijn hobby’s en interesses had beschreven. Na mijn toelichting was hij gerustgesteld, maar hij had zich bijna ongerust gemaakt omdat ik in complottheorieën geïnteresseerd was.

We zijn inmiddels een paar jaar verder en er is gelukkig veel veranderd. In India (nov. 05 – mei 06) ben ik niemand tegengekomen die de officiële versie van 11 september gelooft. In Nederland is de reactie tegenwoordig minstens dat men van die alternatieve versie gehoord heeft. Eerder dit jaar was op het filmfestival in Rotterdam zelfs een film te zien die als uitgangspunt had dat de Amerikaanse regering zelf achter de aanslagen zat (www.abledangerthemovie.com).

Ook op andere gebieden zijn er tekenen dat het de goede kant op gaat in de maatschappij. Het is tegenwoordig net zo normaal om aan yoga of Tai Chi te doen als aan zaalvoetbal of vissen. Instanties als het Rode Kruis raden ouderen zelfs aan om Tai Chi te beoefenen voor een goede gezondheid. Oprah Winfrey hield onlangs een bevlogen betoog over het boek “Een nieuwe Aarde” van Eckhart Tolle, een van de meest zuivere en krachtigste spirituele boeken. En het jaarlijkse Frontier symposium, waar niet alleen grenswetenschappelijke en spirituele onderwerpen maar ook complottheorieën aan bod komen, is tegenwoordig snel uitverkocht. Er zijn zoveel mooie ontwikkelingen gaande dat ik eerst van plan was dit verhaal in zijn geheel te gebruiken om aan te tonen dat we midden in een spirituele revolutie zitten. Maar het lukte me niet om een dergelijk verhaal te schrijven zonder het eerst over Big Brother te hebben: het is lastig iets te relativeren als je het belang van dat iets niet eerst duidelijk hebt proberen te maken.

Nogmaals, ruim tien jaar geleden werd David Icke belachelijk gemaakt omdat hij beweerde dat men bezig was stapje voor stapje een wereldpolitiestaat te implementeren. Ieder zou gecontroleerd en gemanipuleerd worden middels een onderhuidse chip, die – als de burger het te zijner tijd niet vrijwillig wilt – stiekem bij een vaccinatie kan worden geplaatst. De mate waarin anno 2008 ieders privacy wordt geschonden werd twintig jaar geleden als een volstrekt ongeloofwaardig scenario afgedaan. Maar juist omdat het stap voor stap gebeurt, waarbij telkens de voordelen van de technologie worden benadrukt, haalt de burger de schouders nonchalant op. Niks te verbergen.

Een paar voorbeelden van wat er zich vandaag de dag allemaal afspeelt:

Voorbeeld 1
In Mechelen (B) moeten 600 kleuters telkens bij het binnen- en buitengaan van het schoolgebouw hun vinger(afdruk) laten scannen. Zo weet men op welk moment precies hoeveel kinderen aanwezig zijn.

Voorbeeld 2
In Engeland denken de politici er serieus over om bij duizenden gevangen een onderhuidse chip te plaatsen. Vluchten kan dan niet meer.

Voorbeeld 3
In Nederland zijn er bedrijven die hun werknemers een fiets “geven” waar een chip in zit. Zo kunnen ze controleren of men de fiets wel gebruikt om naar het werk te komen. Dit is goed om files te bestrijden, aldus www.trappers.net.

Vorige week ontving Alexander Pechtold het eerste exemplaar van het boek “Alles onder controle” van Bart de Koning. Volgens Pechtold maken veel Nederlanders zich ten onrechte weinig zorgen over de hoeveelheid informatie die bij allerlei instanties beschikbaar is over hen. “Als er een ander aan de macht komt, wie weet hoe snel het dan kan gaan”, aldus de politicus.

Mijn eigen stelling is dat de huidige machthebbers al niet te vertrouwen zijn. Naomi Wolf laat in haar boek The End of America zien dat wanneer er een fascistische staat tot stand kwam, er hiervoor telkens tien fases werden doorlopen. Vervolgens stelt ze met veel argumentatie vast dat we nu wederom vergevorderd zijn in deze fasering. Eind 2005 toonde David Icke in een nieuwsbrief aan hoeveel de hedendaagse samenleving lijkt op de Big Brother wereld die George Orwell beschreef in “1984”. Deze nieuwsbrief is de bijlage voor deze maand op http://bijlage.blogspot.com. Wel grappig dat de vorige bijlage over paranoia ging ;-)

Dit onderwerp is niet zomaar een hobby of interesse van mij. Hoeveel privacy willen we opgeven ten behoeve van schijnveiligheid, met het risico dat er vroeg of laat misbruik van wordt gemaakt? De moord op JFK, de ervaringen van Willem Oltmans, 11 september. Het zou ons allemaal tot denken en handelen moeten aanzetten.

Geen opmerkingen: